I Danmark drikker vi rigtig meget kaffe, men hvorfor gør vi egentlig det? Er det fordi kaffe er sundt, fordi vi synes det smager godt eller bare fordi vi skal have noget energi i form af koffein?

Du kan nok selv svare på om du synes det er fordi det smager godt eller på grund af koffeinen der gør dig frisk eller måske en blanding. Men endnu vigtigere er det vel at vide om kaffe rent faktisk er sundt?

Hvad siger videnskaben?

Kaffe er en universel drik der drikkes i store mængder i mange lande. Det betyder også at befolkningen generelt har en stor interesse i kaffe og ny vide herom. Derfor er der et hav af videnskabelige undersøgelser om kaffe og dets sundhed.

Ifølge Sundhed.dk er der ikke noget der tyder på det gennemsnitlige danske indtag af kaffe på 3-4 kopper om dagen har nogen direkte negativ effekt eller øger risikoen for slemme sygdomme som kræft. Tvært imod har nogle undersøgelser vist at det kan have en god effekt på netop nogle kræftsygdomme. Omvendt har nyere undersøgelser vist at det kan øge risikoen for visse sygdomme.

Generelt skal du ikke være bange for at have et moderat indtag på 3-4 kopper om dagen, det er først når det begynder at blive et overdrevent brug at det har en negativ effekt på alverdens ting, men sådan vil det være med det meste. Du skal dog også være særligt opmærksom når du er gravid, har angst eller lavt kalkindtag og nedsætte dit kaffe indtag.

Sundhedsstyrelsens sundhedsanbefalinger

I Danmark læner vi os generelt meget op af sundhedsstyrelsen, som drives af det offentlige og har vores alles bedste interesse i henseende. Hvad siger sundhedsstyrelsen egentlig generelt om sundhed og nævnes der noget specifikt omkring kaffe?

Det er ikke nogen direkte vejledning om kaffe, men det anbefales dog at holde et moderat indtag på 3-4 kopper om dagen. Generelt anbefaler Sundhedsstyrelsen (SST) blot at du følger de 10 kostråd:

  1. Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv.
  2. Spis frugt og mange grøntsager.
  3. Spis mere fisk.
  4. Vælg fuldkorn.
  5. Vælg magert kød og kødpålæg.
  6. Spis mindre mættet fedt.
  7. Vælg magre mejeriprodukter.
  8. Drik vand.
  9. Spis mindre sukker.
  10. Spis mad med mindre salt.

Ok, så det vigtigste er at vi spiser varierede og sunde måltider og det gør vi bedst ved at følge de 10 kostråd. Kaffen er hverken direkte sund eller usund – i hvert fald ikke påvist – men et moderat indtag på 3-4 kopper om dagen anbefales.